خاطرات من

  • ۰
  • ۰



سفارش تاج گل

مارچوبه(asparagus) گیاهی است مغذی که از 2000 سال پیش جهت تزئین و دارو استفاده می ‌شده است.

منشا آن منطقه ی مدیترانه ی شرقی است و از آن جا به تمام نقاط جهان راه یافته است.

از نظر طب گذشته ایران، مارچوبه گرم خشک است.

مارچوبه سرشار از منیزیم، نیاسین، فسفر ، پتاسیم، ریبوفلاوین، سلنیوم، تیامین، روی، فیبر و ویتامین‌های A، B، C E می ‌باشد.

این گیاه منبع زیاد بهتر ی از فولات است؛ 100 گرم مارچوبه ی تازه حاوی دو گرم فیبر، 756 میکروگرم ویتامین A، 6/5 میلی‌ گرم ویتامین C 52 میکروگرم فولات است

مارچوبه برای رفع خواب آلودگی صبحگاهی

محققان در یک پژوهش دریافته‌ اند که عصاره ی مارچوبه حاوی اسیدهای آمینه و مواد معدنی است که می ‌تواند حالت خواب آلودگی و کسالت را برطرف نماید از سلول های کبدی در مساوی مواد سمی حفاظت نماید.

مارچوبه در عین حال ویژگی ضد سرطانی، ضد قارچی ضد التهابی دارد و ادرار آور هم است .

شرح این پژوهش در مجله ساینس فود منتشر شده است.

مارچوبه و کم شدن وزن

هر 100 گرم مارچوبه تنها 20 کیلوکالری انرژی دارد و بدین ترتیب جایگزین زیاد عالی جهت بین وعده های پُرکالری است.

مارچوبه باعث افزایش متابولیسم بدن شده به عنوان یک چربی ‌سوز، به لاغری شما کمک می نماید .

مارچوبه، تقویت کننده ی قلب‌

فولات اساسا برای سلامت سیستم قلب عروق لازم ضروری است.

کمبود فولات باعث ایجاد تهدید حمله ی قلبی بیماری های قلبی عروقی می‌ شود.

فولات مسئول تبدیل هموسیستئین به سیستئین است که تجمع آن در دیواره‌ های رگ ها باعث تصلب شرائین می ‌شود. با میل کردن یک وعده مارچوبه، 66 درصد نیاز روزانه بدن به فولات تامین می ‌شود.

جهت تسکین و آرامش قلب می توانید از دم کرده ی مارچوبه مصرف بکنید . دم کرده ی مارچوبه را به این صورت تولید و ساخت بکنید : چند شاخه مارچوبه را در داخل یک لیتر آب جوش بریزید و میزان ی راضرر ه جعفری به آن اضافه بکنید و بگذارید به مدت 5 دقیقه دم بکشد. از این دم کرده به میزان 2 تا 3 فنجان در روز بنوشید.

مارچوبه و دیگر خواص مفید آن

* مارچوبه به دلیل غنی بودن از فولات، جهت زنان باردار بسیار زیاد مفید است؛ زیرا فولات جهت پیشگیری از نقص لوله ی عصبی ناهنجاری های مغز و نخاع لازم است کمبود آن باعث زودتر به جهان آمدن نوزاد، کاهش وزن شدید و افزایش نکردن نوزاد تازه متولد شده، می گردد.

* مارچوبه ادرار آور است چرا که منبع بسیار زیاد خوب ی از پتاسیم(202 میلی گرم در 100 گرم آن) میزان کمی سدیم (2 میلی گرم در 100 گرم آن) است. این ویژگی مُدر بودن مارچوبه به تنظیم فشارخون یاری می نماید .

* میل کردن مارچوبه دید چشم را تقویت می‌ نماید .
* برای تقویت قوت جنسی مفید است‌.
* ضعف مثانه را برطرف می ‌کند.
* ملین است و یبوست را برطرف می ‌کند.
* تب بُر است‌.
* مارچوبه جهت افرادی که کم خونی دارند مفید است. این گیاه به ساختن گلبول‌ های قرمز خون یاری می ‌کند.
* مارچوبه به ویتامین های مفید ی که دارد جهت تقویت حافظه نیز مفید است.

خرید، نگهداری پخت مارچوبه

به خرید در پی ساقه‌ های سبز روشن باشید. شاخه ‌های مارچوبه ی تازه، راست و نرم بوده و جوانه های آن نمی بایست باز شده باشد و چنانچه فلس‌ های نوک آن باز باشد نشانه ی این است که گیاه مدت بسیاری مانده و کهنه شده است.

جهت مراقبت مارچوبه، آن را در پارچه های مرطوب بپیچید پس در یک کیسه ی پلاستیکی قرار داده در یخچال نگهداری بکنید ؛ زیرا گرما خشکی، آن را از بین می ‌برد. مراقبت مارچوبه به این ترتیب علاوه بـر حفظ ویتامین ‌های موجود در آن، به حفظ حالت تردی آن نیز کمک می ‌کند.

مارچوبه در دمای صفر درجه سانتی ‌گراد، تمام محتوای اسید فولیک خود را به مدت دو هفته و 90 درصد ویتامین C را تا پنج روز حفظ می ‌کند. در گرما اطاق، مارچوبه 75 درصد اسید فولیک اش را در مدت سه روز و 50 درصد ویتامین C را تا 24 ساعت از دست می ‌دهد.

مارچوبه ی پخته

پختن مارچوبه باعث به پدیدار شدن تغییراتی در آن می شود؛ کلروفیل، رنگدانه ای که باعث سبزی گیاهان می ‌شود، به اسید حساس است.

با پختن مارچوبه، کلروفیل آن با اسیدهای موجود در آن یا در آب پخت واکنش شیمیایی داده، فئوفتین تشکیل می‌ دهد که به رنگ قهوه‌ای است. در نتیجه مارچوبه ی پخته، رنگ زیتونی دارد.

با ارتقا سرعت پخت می ‌توان از این واکنش پیشگیری کرد زمانی برای واکنش کلروفیل و اسیدها باقی نگذاشت یا آن که می ‌توان مقادیر خیلی آب را به کار برد تا اسیدها رقیق شوند راه سوم این است که در ظرف را برداریم تا اسیدهای فرار از آن خارج شوند که اما دو راه انتها توصیه نمی شود، زیرا به این ترتیب مواد مغذی نیز به هدر می رود.

فرآیند پخت بافت مارچوبه را تغییر می ‌دهد. به طوری که محتوای آب سلول ‌ها خارج شده و شکل آن ها به می ‌ریزد. اضافه کردن نمک به وقت پخت این روند را نماید می ‌کند.

دقت بکنید

* افرادی که مبتلا به محدودیت عملکرد کلیه ها می باشند نمی بایست از این سبزی به میزان زیاد، مصرف کنند؛ چرا که مصرف مارچوبه در افراد مبتلا به این عارضه باعث بیشتر شدن میزان اسیداوریک در نتیجه ظهور نقرس می شود.

* مد نظر داشته باشید که مصرف مارچوبه در افرادی که مبتلا به ورم مجاری ادرار می باشند یا اشویِژگزینشه عصبی توصیه نمی شود.

* مارچوبه همین طور جهت مبتلایان به روماتیسم سنگ کلیه بهتر نیست.

* میل کردن مارچوبه با داروهای ضد انعقاد، که نقش رقیق ‌سازی انحلال لخته‌ های خونی را بر عهده دارند، تدرون می‌ نماید ؛ زیرا سرشار از ویتامین K است که به انعقاد خون یاری می ‌کند.

  • ۹۵/۰۲/۳۰
  • سینا مرادمند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی